نقش هوش مصنوعی (AI) در بهبود امنیت شبکه

هوش مصنوعی در اصل نوعی تکنولوژی پیشرفته به شمار می‌رود که به کمک آن دستگاه‌ها و تجهیزات مختلف می‌توانند کارهایی را که به هوش انسانی نیاز دارند به سادگی انجام دهند و برای پیگیری آن‌ها از داده‌های طبقه‌بندی شده استفاده کنند.

نقش هوش مصنوعی (AI) در بهبود امنیت شبکه

در حال حاضر کمتر کسی است که واژه‌ی هوش مصنوعی را نشنیده باشد و همه جا صحبت از مزایا و معایب این تکنولوژی است. البته برخلاف آنچه که ممکن است تصور کنید این تکنولوژی چندان هم تازه نیست و اولین پروژه‌های مرتبط با آن در دهه‌ی ۱۹۴۰ میلادی انجام گرفتند. در این مطلب از وبلاگ آراد آرپانت تصمیم گرفتیم به نقش هوش مصنوعی در امنیت شبکه بپردازیم و ببینیم که استفاده از آن تا چه حد می‌تواند در این زمینه به کارشناسان شبکه کمک کند؛ برای اطلاع از این موضوع تا انتها با ما همراه باشید.

نگاهی به مفهوم هوش مصنوعی (AI)

پیش از بررسی اثر هوش مصنوعی در امنیت شبکه بهتر است نگاهی به ماهیت آن بیندازیم. هوش مصنوعی در اصل نوعی تکنولوژی پیشرفته به شمار می‌رود که به کمک آن دستگاه‌ها و تجهیزات مختلف می‌توانند کارهایی را که به هوش انسانی نیاز دارند به سادگی انجام دهند و برای پیگیری آن‌ها از داده‌های طبقه‌بندی شده استفاده کنند.

با وجود نگرانی‌هایی که در سال‌های اخیر در مورد هوش مصنوعی به وجود آمده است، چنانچه این تکنولوژی به درستی مورد استفاده قرار بگیرد، می‌تواند مزایای بیشماری را در حوزه‌های مختلف برای انسان‌ها به همراه داشته باشد.

بررسی تاثیر هوش مصنوعی در امنیت شبکه

در دنیای امروزی تهدیدهای امنیتی در شبکه‌های کامپیوتری به میزان چشم‌گیری افزایش یافته‌اند و بروز هرگونه حمله‌ی سایبری می‌تواند منجر به از دست رفتن اطلاعات حیاتی، خسارت‌های ملی و آسیب‌های جانی به مجموعه‌های مختلف شود. با توجه به این مسئله حفظ امنیت شبکه یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی هر کسب و کاری به شمار می‌رود و استفاده از هوش مصنوعی در این زمینه می‌تواند راه حلی کارآمد و موثر باشد.

کاربرد هوش مصنوعی در امنیت شبکه را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد:

شناسایی و تشخیص حملات احتمالی

تعدادی از حملات امنیتی پیش از اینکه الگوریتم‌های شناسایی معمول از وجود آن‌ها مطلع شوند، صورت می‌گیرند؛ در حالی که با کمک الگوریتم‌های یادگیری ماشین هوش مصنوعی می‌توان تمام الگوهای رفتاری مشکوک را در داده‌های یک شبکه که نشان‌دهنده‌ی یک حمله‌ی احتمالی هستند، شناسایی کرد و اقدامات لازم را برای ممانعت از بروز آن‌ها انجام داد.

از طرفی دیگر، یکی از تاثیرات هوش مصنوعی در امنیت شبکه تجزیه و تحلیل رفتار کاربران در شبکه‌های اجتماعی گوناگون است که منجر به شناسایی هرگونه عمل مشکوک در زمینه‌ی انتشار اطلاعات محرمانه و مواردی از این دست می‌شود.

تشخیص نقاط ضعف و پیشگیری از حملات

الگوریتم‌های مختلف هوش مصنوعی نظیر یادگیری ماشین نقاط ضعف و آسیب‌پذیری‌های احتمالی در سیستم‌ها و شبکه‌های کامپیوتری را شناسایی می‌کنند تا با برطرف کردن آن‌ها بتوان از وقوع حملات مختلف جلوگیری کرد.

علاوه بر این AI قادر است با بررسی داده‌های تاریخی احتمال وقوع یک حمله را در زمان مشخصی پیش‌بینی کند که همه‌ی این موارد به کارشناسان امنیتی به منظور پیگیری اقدام‌های مختلف در این زمینه کمک خواهد کرد.

اطلاع از الگوی حملات و تهدیدهای داخلی

یکی دیگر از اقدامات کاربردی که با استفاده از هوش مصنوعی در امنیت شبکه انجام می‌شود، شناسایی الگوی حملات و تهدیدهای داخلی به صورت خودکار و در زمان واقعی و در نتیجه اتخاذ تدابیر لازم در این زمینه است تا امکان بروز آسیب و خسارت به حداقل برسد.

بهبود روند نظارت بر شبکه و شناسایی خطرات امنیتی

همان‌طور که در قسمت قبل اشاره کردیم الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند به شناسایی خطرات امنیتی احتمالی در یک سیستم کمک و احتمال وقوع حملات مختلف را هم پیش‌بینی کنند. با توجه به این مسئله سازمان‌ها و کسب‌وکارهای گوناگون می‌توانند از اطلاعات ذکر شده برای پیدا کردن نقاط ضعف موجود و انجام اقدامات لازم برای کاهش خطرات امنیتی استفاده کنند و به این ترتیب روند نظارت بر شبکه را بهبود ببخشند.

تجزیه و تحلیل اطلاعات امنیتی

AI می‌تواند با کمک الگوریتم‌های خود روند تجزیه و تحلیل داده‌های امنیتی را با سرعت و دقت بالاتری انجام دهد و همین مسئله منجر به شناسایی سریع‌تر حملات سایبری مختلف، کاهش خطرات امنیتی و بهبود عملکرد مجموعه‌ی شما خواهد شد. علاوه بر این نباید نقش هوش مصنوعی را در ذخیره و مدیریت داده‌های امنیتی فراموش کنید.

 خودکار کردن روند امنیت و حفاظت از اطلاعات

زمانی که صحبت از امنیت شبکه می‌شود می‌توان تعدادی از فرآیندها نظیر نظارت بر سیستم را با کمک هوش مصنوعی به صورت خودکار انجام داد. با این کار توانایی یک سازمان در محافظت از شبکه‌ها افزایش پیدا می‌کند و مجموعه فرصت کافی برای پرداختن به تهدیدهای جدی را به دست می‌آورد.

به‌علاوه با توجه به اینکه در حال حاضر سازمان‌ها با کمبود نیروی متخصص مواجه هستند می‌توانند به راحتی با سرمایه‌گذاری در زمینه‌ی هوش مصنوعی در امنیت شبکه، بدون کوچک‌ترین نگرانی در زمینه‌ی پیدا کردن افراد متخصص کار خود را به خوبی پیش ببرند.

آگاه کردن کارکنان و آموزش آن‌ها

از دیگر مزایای استفاده از هوش مصنوعی در امنیت شبکه می‌توانیم به آموزش کارکنان و آگاه کردن آن‌ها در این زمینه اشاره کنیم؛ اما چطور؟ AI قادر است به کمک الگوریتم‌های مختلف خود محتوای آموزشی متناسب با سطح و نیاز کارمندان تولید کند که نقش موثری را در کاهش ریسک‌های امنیتی در یک سازمان ایفا خواهد کرد. 

مزیت خودکار‌سازی امنیت شبکه با استفاده از هوش مصنوعی چیست؟

همان‌طور که ملاحظه کردید یکی از کاربردهای مهم هوش مصنوعی در امنیت شبکه خودکار‌سازی فرآیندهای محافظتی است که می‌تواند مزایای زیر را به همراه داشته باشد:

حذف فاکتور خطای انسانی

یکی از اصلی‌ترین نقاط ضعف روش‌های امنیتی قدیمی، دخالت انسان در روند کار بود که در بعضی از موارد خطاهایی را هم به دنبال داشت. گاهی اوقات نتیجه‌ی این خطاها به ضررهای مالی بزرگی منتهی می‌شود؛ اما با استفاده از هوش مصنوعی به دلیل حذف فاکتور خطای انسانی می‌توانید از رویکردی کارآمدتر و موثرتر بهره‌مند شوید و نیروهای خود را در بخش‌هایی که بیشتر نیاز دارید به کار بگیرید.

اتخاذ رویکردهای کارآمد

یکی دیگر از مزیت‌های خودکار‌سازی امنیت با کمک AI شناسایی نقاط ضعف احتمالی موجود در یک سیستم است که به شما کمک می‌کنند به سراغ رویکردهای کارآمدتری برای افزایش امنیت مجموعه‌ی خود بروید.

مقرون‌به‌صرفه بودن

زمانی که هوش مصنوعی در کنار امنیت سایبری قرار می‌گیرد، فرآیند جمع‌آوری اطلاعات با سرعت بیشتر و روند مقابله با تهدیدها به صورت موثرتری انجام می‌شود. به‌علاوه دیگر نیازی نیست که متخصصان به سراغ انجام کارهای دستی و وقت‌گیر بروند و این افراد با قرار دادن تمرکز خود بر روی کارهای استراتژیک ارزش خدمات خود را افزایش خواهند داد و تمامی این موارد در مجموع برای سازمان شما در مقایسه با روش‌های دیگر مقرون‌به‌صرفه‌تر تمام می‌شود.

خدمات حرفه‌ای امنیت شبکه با آراد آرپانت

سخن پایانی

در این مطلب با نقش هوش مصنوعی در امنیت شبکه و مزایای استفاده از این تکنولوژی کاربردی آشنا شدیم. اگر شما هم به دنبال راهکارهای موثری برای برخورداری از خدمات امنیت شبکه تخصصی هستید می‌توانید صفر تا صد کار را به کارشناسان و متخصصان حرفه‌ای ما در آراد آراپانت واگذار کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و دریافت مشاوره می‌توانید با شماره تلفن ۰۲۱۹۱۰۳۱۷۴۹ تماس بگیرید.


سوالات متداول

۱. هوش مصنوعی (AI) چیست؟

هوش مصنوعی یکی از شاخه‌های پرطرفدار علوم کامپیوتر و نوعی تکنولوژی پیشرفته است که با استفاده از آن سیستم‌های کامپیوتری مثل انسان فکر و تصمیم‌گیری می‌کنند.

۲. نقش هوش مصنوعی در امنیت شبکه چیست؟

هوش مصنوعی تهدیدهای احتمالی را به صورت کاملاً پیشرفته و در زمان واقعی تشخیص می‌دهد و با تجزیه و تحلیل الگوهای غیرعادی منجر به تأثیرگذاری بیشتر اقدامات امنیتی می‌شود.

۳. مزایای خودکارسازی امنیت شبکه با استفاده از هوش مصنوعی را نام ببرید.

مقرون‌به‌صرفه بودن، کارآمدی بیشتر و اتخاذ تصمیم‌های موثرتر از جمله مزایای خودکارسازی امنیت شبکه با استفاده از هوش مصنوعی به شمار می‌روند.

این مقاله را اشتراک گذاری کن: