همه چیز در مورد کنترل دسترسی شبکه (Network Access Control)

برای کسب اطلاعاتی جامع و مفید در رابطه با کنترل دسترسی شبکه (Network Access Control)، این مطلب را بخوانید.

کنترل دسترسی شبکه (Network Access Control) چیست؟


افزایش روند دیجیتالی شدن دنیا، سازمان‌های بزرگ و کوچک را به کنترل دسترسی شبکه سوق داده است. این فرایند یک جزء حیاتی است که امنیت این شبکه‌ها را تضمین می‌کند. درحال حاضر اکثر سازمان‌ها باید رشد تصاعدی دسترسی دستگاه‌های تلفن همراه به شبکه‌های خود و خطرات امنیتی را در نظر بگیرند. داشتن ابزارهایی که قابلیت‌های دید، کنترل دسترسی و انطباق لازم را فراهم کند، بسیار مهم است. تنها راه‌حل آمادگی با تهدیدات سایبری، اتخاذ چنین راه‌حل معقول است. در این مقاله از وبلاگ آراد آرپانت توابع کنترل دسترسی به شبکه و دلیل اهمیت آن‌ را بیان می‌کنیم، پس با ما همراه باشید. 


اهمیت کنترل دسترسی شبکه


کنترل دسترسی شبکه از منابع در برابر دستکاری و سرقت، محافظت می‌کند. همچنین می‌تواند از گسترش حملات سایبری، جلوگیری کند. سازمان‌ها حجم بسیاری از داده‌ها را مدیریت می‌کنند که برخی از آن‌ها، محرمانه و حساس هستند. این سیستم به سازمان‌ها، این امکان را می‌دهد تا خطر نقض را کاهش دهند. 

به‌طور کلی کنترل دسترسی از محیط شبکه یک سازمان که شامل زیرساخت فیزیکی، دستگاه‌ها، نرم‌افزارها، برنامه‌ها و دارایی‌ها هستند، محافظت می‌کند. ردیابی و حفاظت اتوماتیک از دستگاه‌ها، باعث جلوگیری از وارد آمدن ضررهای مالی به شرکت‌ها و صرفه‌جویی در هزینه‌ها هم می‌شود. 

انواع کنترل دسترسی شبکه


اولین اقدام اساسی برای محافظت از داده‌ها و برنامه‌های کاربردی حساس سازمان، کنترل افرادی است که وارد شبکه شما می‌شوند. 2 نوع اصلی راه‌حل کنترل دسترسی به شبکه وجود دارد که شامل موارد زیر است: 


• پیش پذیرش

 

اولین نوع کنترل دسترسی به شبکه، پیش پذیرش نامیده می‌شود. به این دلیل که قبل از اعطای دسترسی به آن، زمانی که کاربر یا دستگاه نقطه پایانی درخواستی را برای بررسی شبکه آغاز می‌کنند، اتفاق می‌افتد. همچنین تلاش‌های دسترسی را ارزیابی می‌کند و فقط به دستگاه‌ها و کاربران مجاز که ثابت کنند با خط‌مشی‌های امنیتی شرکت مطابقت دارند، اجازه ورود می‌دهد. 


  • پس از پذیرش 


این نوع از کنترل دسترسی شبکه زمانی است که کاربران سعی می‌کنند وارد بخش دیگری از آن شوند. همچنین، حرکت جانبی و آسیب‌های ناشی از حملات سایبری را محدود می‌کند. یک کاربر یا دستگاه باید پس از هر درخواست، دوباره احراز هویت کند تا به بخش دیگری از شبکه منتقل شود. 


موارد استفاده کنترل دسترسی شبکه


راه‌حل‌های کنترل دسترسی شبکه طیف گسترده‌ای از ویژگی‌ها را پوشش و وعده افزایش امنیت کلی سازمان را به شما می‌دهند. با این حال به‌دنبال روش‌هایی باشید که یک پارچه‌سازی بومی با نرم‌افزار و سخت‌افزار شرکت شما را ارائه دهد. کنترل دسترسی به شبکه را می‌توان برای اهداف مختلفی استفاده کرد. برخی از موارد استفاده این فرایند، عبارت‌اند از: 


  • برای دسترسی مهمان و شریک 


بسیاری از سازمان‌ها باید دسترسی شبکه را برای احزاب خارجی مانند فروشندگان، مهمانان و شرکا فراهم کنند. البته این فرایند با حفظ تقسیم‌بندی مناسب، شبکه دسترسی را آسان‌تر می‌کند.


  • برای اینترنت اشیا 

رفتار جریان ترافیک را برای امنیت بیشتر، کنترل می‌کند. به عبارت دیگر دستگاه‌هایی را که تلاش می‌کنند به شبکه متصل شوند، شناسایی می‌کند. 


  • برای واکنش به حادثه 


این رویکرد می‌تواند به جلوگیری از شیوع باج افزار یا نقض اطلاعات، کمک کند. به نوعی دیگر دستگاه‌های در معرض خطر را شناسایی و به‌طور خودکار دسترسی را غیرفعال می‌کند. این روند از گسترش حمله در سراسر شبکه، جلوگیری می‌کند. 

آراد آرپانت؛ ارائه دهنده انواع خدمات امنیت شبکه

تاثیر استفاده از کنترل دسترسی شبکه


کنترل دسترسی شبکه مدیریت متمرکز سیاست‌های امنیتی را ارائه می‌دهد و الزامات قبلی را اجرا می‌کند. این سیستم دارای چندین مزیت، برای سازمان‌ها است که شامل موارد زیر می‌شود: 

  1. به کاربران، شرکا و پیمانکاران اجازه می‌دهد درصورت نیاز، وارد شبکه شوند؛ اما دسترسی آن‌ها را محدود می‌کند. 
  2. با قرار دادن سیستم‌ها و کنترل‌هایی، فعالیت‌های غیرمعمول یا مشکوک را شناسایی و در برابر حملات سایبری محافظت می‌کند. 
  3. کاربرانی که قصد دسترسی به برنامه‌ها و منابع سیستم را دارند، کنترل می‌کند. 
  4. گزارش و بینش در مورد تلاش برای دسترسی در سراسر سازمان ایجاد می‌کند. 
  5. برای کاهش تهدیدها در زمان واقعی، پاسخ‌های خودکار می‌دهد. 
  6. موجب مسدود کردن دسترسی به دستگاه‌های نقطه پایانی (مانند تلفن همراه که با سیاست‌های امنیتی سازمان، مطابقت ندارد) می‌شود. 


نکاتی برای استفاده از کنترل دسترسی شبکه


بسیاری از مزایای کنترل دسترسی شبکه از سیاست‌هایی ناشی می‌شود که مقیاس‌ و انعطاف‌پذیری زیادی را امکان‌پذیر می‌کند. این فرایند، دستگاه‌ها را قرنطینه می‌کند و به آن‌ها دسترسی کافی، برای به‌روز رسانی نرم‌افزار یا سایر اقدامات اصلاحی را می‌دهد. البته آن‌ها حق تماس با بقیه شبکه داخلی را ندارند. برخی از نکاتی که به هنگام استفاده از کنترل دسترسی برای شبکه باید به آن توجه کرد، شامل موارد زیر می‌شوند: 

  1. اطمینان حاصل کنید که یک سیاست امنیتی جامع دارید. 
  2. به کاربران در مورد نحوه رعایت امنیت دسترسی شبکه آموزش دهید. 
  3. تعمیر و نگهداری منظم از جمله تعویض سخت افزار و به‌روز رسانی نرم‌افزار را برنامه‌ریزی کنید.
  4. هنگام انتخاب NAC نیازهای سازمان را در نظر بگیرید.
  5. در دسترس بودن سرویس برای پشتیبانی از حداکثر زمان کار و عملیات بدون توقف، الزامی است. 


آمار خطرات سازمان‌ها 


سازمان‌ها با خطرات و تهدیدات ناشی از دستگاه‌های شخصی، فروشندگان و مشتریان درحال افزایش، روبه‌رو هستند. آمار امنیت سایبری نشان می‌دهد که روزانه ۲۲۰۰ خطر و تهدید وجود دارد که به‌طور متوسط هر ۳۹ ثانیه، یک حمله رخ می‌دهد. البته با انفجار هوش مصنوعی، انتظار می‌رود که این رقم چندین برابر شود. 

به همین ترتیب گارتنر پیش‌بینی می‌کند که طی دو سال آینده ۴۵ درصد از سازمان‌های جهانی به نوعی تحت ‌اثیر یک حمله زنجیره‌ای قرار خواهند گرفت. دانستن این ارقام خطرات می‌تواند بینش عمیقی به شما بدهد. آگاهی از روندهای نوظهور، اتخاذ اقدامات پیشگیرانه و استفاده از فرایند کنترل دسترسی شبکه بسیار مهم است و به آن نیاز دارید.

برای اطلاع از جزئیات خدمات پشتیبانی شبکه با ما در تماس باشید.

تجربه شخصی از خطرات و حملات هکرها


باتوجه به افزایش آمار سرقت‌ها و کلاهبرداری‌ها از طریق حملات سایبری، بی‌شک شما هم درخصوص خطرات این روند آگاهی دارید. بیشترین خطرات در سال گذشته، مخصوص به حملات فیشینگ بوده است. زمانی که ایمیل یا لینک‌های به ظاهر معتبری از سوی منابع قانونی و نام آشنا دریافت می‌شود. افراد و کسب‌وکارهای زیادی قربانی حملات این چنینی یا مشابه هستند. 

من هم فقط با یک کلیک به جمع این قربانیان پیوستم. اطلاعات موجود روی سیستم کاری خودم و نفوذ به دیگر سیستم‌ها، نتیجه این حمله بود. اما خوشبختانه با پیگیری در اسرع وقت از سمت کارفرما و اقدامات لازم برای کنترل دسترسی شبکه خسارت چندانی متحمل نشدیم. دانستن تجربیات افراد و اطلاع از آمار و ارقام حملات سایبری، کسب‌وکارها را ملزم به پیشگیری‌های لازم برای امنیت مشاغل خود می‌کند.

 

سخن پایانی


کنترل دسترسی شبکه یک رویکرد امنیتی است که دسترسی به شبکه‌های خصوصی و منابع حساس را محدود می‌کند. کاربران مختلف بر اساس نیازهای خود، انواع متفاوتی از دسترسی‌ها را دریافت می‌کنند. ضمن این‌که این فرایند برای کسب‌وکارهای مدرن، پیش‌ نیاز محسوب می‌شود. دلیل این است که به سازمان‌ها اجازه می‌دهد، دستگاه‌ها و کاربران مجاز و غیرمجاز را که در تلاش برای دسترسی به شبکه هستند را نظارت کند. کاربران غیرمجاز شامل مجرمان سایبری، هکرها و سارقان داده می‌شود که سازمان باید از حجوم آن‌ها پیشگیری کند. استفاده از خدمات امنیت شبکه می‌تواند تا حد زیادی از این خطرات جلوگیری کند.


سوالات متداول


کنترل دسترسی شبکه چیست؟


مجموعه‌ای از قوانین، پروتکل‌ها و فرایندهایی است که دسترسی به منابع شبکه را کنترل می‌کنند. همچنین، قابلیت دید را برای دستگاه‌ها و کاربرانی که سعی در دسترسی به شبکه سازمانی دارند، فراهم می‌کنند.


انواع کنترل پذیرش شبکه را نام ببرید؟ 


به عنوان یک قانون کلی 2 راه برای اعمال کنترل شبکه وجود دارد. قبل از این‌که دستگاهی به شبکه دسترسی پیدا کند یا کنترل پیش پذیرش و کنترل پس از پذیرش، زمانی که کاربران وارد بخش دیگری از شبکه می‌شوند.


قابلیت‌های کنترل دسترسی به شبکه را نام ببرید؟


این قابلیت‌ها شامل جلوگیری از دسترسی به داده‌ها توسط کارمندان غیرمجاز، مسدود کردن دسترسی از دستگاه‌های مانند تلفن همراه، محدود کردن دسترسی به نواحی مختلف شبکه است. 

این مقاله را اشتراک گذاری کن:
نیاز به مشاوره رایگان داری؟