بررسی نقش SD-WAN در بهبود کارایی شبکه‌های گسترده

SD-WAN یک نوع معماری شبکه مبتنی بر نرم‌افزار است که می‌تواند ترافیک در شبکه را به صورت هوشمندانه تحلیل کند. مهم‌ترین اساس کار این شبکه بر مرکزی‌سازی و کنترل دستیابی به شبکه‌های گسترده است.

بررسی نقش SD-WAN در بهبود کارایی شبکه‌های گسترده

امروزه بسیاری از سازمان‌ها و کسب‌وکارها به منظور انجام امور مختلف و همچنین ذخیره‌سازی و اشتراک‌گذاری داده‌ها از شبکه‌ استفاده می‌کنند. به همین دلیل اهمیت دارد که شبکه در یک سازمان یا کسب‌وکار به درستی پیاده‌سازی شود تا امور مختلف با اختلال مواجه نشود. در صورتی که شبکه در یک سازمان یا کسب‌وکار به بهترین شکل پیاده‌سازی شود، می‌توان بروز خطاها و مشکلات آتی را به حداقل ممکن رساند. از روش‌های مختلفی برای اتصال تجهیزات و دستگاه‌ها در شبکه استفاده می‌شود که یکی از این روش‌ها SD-WAN نام دارد. اگر نمی‌دانید که SD-WAN چیست و چه کارایی و نقشی در بهبود کارایی شبکه دارد، با ادامه این مقاله از آراد آرپانت همراه شوید.

SD-WAN چیست و چه قابلیت‌هایی دارد؟

برای درک بهتر نقش SD-WAN در شبکه باید گفت که مخفف عبارت  Software-Defined Wide Area Network بوده و یکی از فناوری‌های روز و کاربردی در دنیای شبکه به حساب می‌آید. یکی از اصلی‌ترین موارد کاربرد این فناوری، اتصال شعب مختلف یک سازمان یا کسب‌وکار به شبکه اصلی است. شبکه‌های گسترده سنتی WAN به منظور اتصال شعب به شبکه مرکزی از پروتکل‌های ثابت و سخت‌افزارهای مخصوص استفاده می‌کنند در حالی که در SD-WAN اساس کار بر پایه شبکه‌های نرم‌افزاری بنا شده است.

در پاسخ به این که SD-WAN چیست باید گفت که تجهیزات شبکه مرکزی که از این فناوری استفاده می‌کنند، می‌توانند شعب و ترافیک را در سراسر شبکه گسترده مدیریت و کنترل کنند. از جمله مهم‌ترین قابلیت‌های این فناوری می‌توان به مسیریابی مبتنی بر خط مشی (Policy-Based Routing)، شبکه‌های خصوصی مجازی (Virtual Private Network) و توزیع بار (Load Balancing) اشاره کرد که به منظور بهینه‌سازی ترافیک شبکه و بهبود عملکرد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فناوری SD-WAN این امکان را فراهم می‌کنند که سازمان‌ها یا کسب و کارها برای برقراری ارتباط شعب خود با یکدیگر و همچنین با شبکه اصلی از اتصالات مختلف شبکه مانند اینترنت، خطوط MPLS و اتصالات 4G و 5G استفاده کنند. با استفاده از این معماری سازمان‌ها می‌توانند عملکرد شبکه را بهبود داده،‌ امنیت و قابلیت اطمینان شبکه را افزایش داده و در نهایت هزینه‌ها را کاهش دهند.

یکی از ویژگی‌هایی که نقش SD-WAN را در مقایسه با سایر معماری‌های شبکه متمایز می‌کند، قابلیت مدیریت مرکزی است؛ در واقع این ویژگی به سازمان‌ها و کسب‌وکارها اجازه می‌دهد که بتوانند تنظیمات مختلف را به صورت یکنواخت در سراسر شعب و شبکه پیاده‌سازی کنند. این موضوع باعث می‌شود که مشکلاتی در خصوص ناهماهنگی بین شعب یا وجود تنظیمات ناسازگار رخ ندهد. به طور کلی SD-WAN را می‌توان یک رویکرد نوین دانست که برای طراحی و مدیریت شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد که می‌تواند منجر به بهبود عملکرد، افزایش انعطاف‌پذیری و کاهش هزینه‌ها شود. 

SD-WAN چگونه کار می‌کند؟

در تعریف SD-WAN چیست اشاره شد که یک نوع معماری شبکه مبتنی بر نرم‌افزار است که می‌تواند ترافیک در شبکه را به صورت هوشمندانه تحلیل کند. مهم‌ترین اساس کار در این شبکه بر مرکزی‌سازی و کنترل دستیابی به شبکه‌های گسترده بنا شده و می‌تواند اتصال شعب مختلف در یک سازمان یا کسب و کار را امکان‌پذیر کرده و هزینه‌های عملیاتی و نگهداری را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

در مورد نقش SD-WAN باید به این موضوع اشاره کرد که تلاش می‌کند که ترافیک را بین مسیرهای مختلف در شبکه به صورت هوشمند ترکیب و توزیع کرده و به این شکل بهترین و کارآمدترین راهکار را به منظور ارسال و دریافت بسته‌های داده فراهم کند. این کار باعث می‌شود که تجربه کاربری بهبود پیدا کرده و همچنین با به حداقل رسیدن نرخ تأخیر در شبکه، بسته‌های داده با کمترین نرخ تلفات بین گره‌ها توزیع شوند.

قابلیت مدیریت مرکزی در SD-WAN این امکان را فراهم می‌کند که مدیران شبکه بتوانند از یک رابط کاربری متمرکز استفاده کرده و تنظیمات مورد نیاز را به صورت یکپارچه در شبکه اعمال نمایند. SD-WAN از فناوری‌های امنیتی مختلف مانند رمزنگاری، خط مشی‌های مبتنی بر نقش و غیره استفاده می‌کند تا قابلیت اعتماد در شبکه را افزایش داده از دسترسی افراد غیر مجاز به داده‌ها و اطلاعات جلوگیری کند.

خدمات پشتیبانی شبکه تخصصی با آراد آرپانت

SD-WAN از چه فناوری‌های و راهکارهایی برای بهبود عملکرد شبکه‌های گسترده استفاده می‌کند؟

همان‌طور که اشاره شد مهم‌ترین نقش SD-WAN در شبکه‌های گسترده، بهبود عملکرد این شبکه‌ها با استفاده از تحلیل هوشمند ترافیک است. در این معماری از فناوری‌های زیر به منظور بهبود عملکرد استفاده می‌شود.

بهینه‌سازی مسیریابی

SD-WAN می‌تواند ترافیک و شرایط شبکه را تحلیل کرده و با استفاده از نتیجه بدست آمده، بهترین مسیرهای ارتباطی برای انتقال داده‌ها را به صورت خودکار انتخاب کند. در واقع SD-WAN باعث می‌شود که ترافیک از مسیرهایی با کمترین تأخیر،‌ هاپ و اتصالات ناقص یا نیمه‌بسته ارسال شده و به این صورت روند ارسال و دریافت بسته‌ها سریع‌تر انجام می‌شود. بهینه‌‌سازی مسیریابی باعث می‌شود که عملکرد شبکه به میزان زیادی بهبود پیدا کرده و همچنین زمان پاسخ کاهش و سرعت انتقال داده‌ها افزایش پیدا کند.

توزیع بار

در پاسخ به این سوال که راهکارهای SD-WAN چیست باید گفت که این معماری می‌توان ترافیک را بین مسیرهای مختلف توزیع کند؛ این کار باعث می‌شود که بار شبکه متوازن شود. در واقع SD-WAN رویکردی است که از به وجود آمدن مشکل تراکم در مسیرهای ترافیکی جلوگیری کرده و باعث می‌شود که عملکرد شبکه دچار افت نشود.

پیکربندی خودکار

یکی از راهکارهای SD-WAN برای بهبود عملکرد شبکه این است که می‌تواند ترافیک و شرایط شبکه را تحلیل کرده و تنظیمات شبکه را بر اساس نیاز لحظه‌ای به صورت خودکار تغییر دهد. به عنوان مثال در صورتی که یک مسیر نیمه‌بسته یا مسیری با وضعیت ناپایدار شناسایی شود، SD-WAN این قابلیت را دارد که مسیر جدیدی انتخاب کرده و ترافیک را به صورت خودکار به یک مسیر جدید هدایت کند. این راهکار باعث می‌شود که زمان پاسخگویی در شبکه بهبود پیدا کرده و به صورت بهینه مورد استفاده قرار بگیرد.

کنترل پهنای باند

برای آشنایی با این موضوع که راهکارهای SD-WAN چیست، باید گفت که این معماری می‌تواند ترافیک در شبکه را تحلیل کرده و پهنای باند را به صورت هوشمند مدیریت کند. با این راهکار می‌تواند اولویت‌های مختلف ترافیک را تعیین کرده و برای گره‌هایی که به پهنای باند بیشتری نیاز دارند، منابع بیشتری در نظر بگیرد.

بهینه‌سازی استفاده از پهنای باند

SD-WAN از طریق تحلیل ترافیک می‌تواند منابع را بر اساس نیاز لحظه‌ای اختصاص دهد. این راهکار به همراه اولویت‌بندی و کنترل ترافیک، کمک می‌کند که بتوان از پهنای باند به شکل بهینه استفاده کرد که نتیجه آن بهبود عملکرد شبکه، بهبود تجربه کاربری و کاهش زمان تأخیر در انتقال داده‌ها است.

پیش‌بینی و پیشگیری از بروز مشکلات

تحلیل ترافیک و شرایط شبکه این امکان را برای SD-WAN فراهم می‌کند که مشکلات و نقاط ضعف در شبکه را تشخیص داده و پیش‌بینی کند. در واقع زمانی که بتوان مسیرها در شبکه را تشخیص داد و مشکلات را پیش‌بینی کرد، می‌توان پیش از تبدیل شدن مشکلات به یک بحران جدی، اقدامات پیشگیرانه لازم را اتخاذ کرد. 

مهم‌ترین ویژگی‌های فناوری SD-WAN چیست؟

برای درک بهتری نقش SD-WAN در شبکه‌های گسترده باید با ویژگی‌های شاخص و کاربردی این فناوری آشنا شد. از مهم‌ترین ویژگی‌های SD-WAN می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدیریت مرکزی: امکان مدیریت مرکزی و کنترل شبکه در SD-WAN این امکان را برای مدیران شبکه فراهم می‌کند که بتوانند از یک رابط کاربری مرکزی برای کنترل و پیکربندی شبکه استفاده کنند. با استفاده از این قابلیت مدیران می‌توانند به صورت متمرکز قوانین مختلف را برای ترافیک، مسیریابی و امنیت را تنظیم کرده و به‌روزرسانی کنند.
  • مسیریابی هوشمند: در SD-WAN برای ارسال ترافیک از الگوریتم‌های مسیریابی هوشمن استفاده می‌شود. این معماری شرایط شبکه از جمله پهنای باند، تأخیر و از دست رفتن بسته‌ها را تحلیل و بررسی کرده و بر اساس آن مسیریابی را به صورت پویا تنظیم و ترافیک را از طریق بهترین مسیر انتقال می‌دهد.
  •  سهولت استفاده از چند اتصال: در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین ویژگی SD-WAN چیست باید گفت که این معماری امکان استفاده از چند کانال ارتباطی مانند خطوط مخابراتی، MPLS و اینترنت سلولی را برای شبکه فراهم می‌کند. استفاده از چند اتصال این امکان را به شبکه می‌دهد که بتواند بهترین مسیر را برای هر نوع ترافیک انتخاب کند. این کار باعث افزایش اعتماد‌پذیری و دسترسی به شبکه و همچنین افزایش سرعت انتقال داده‌ها می‌شود.
  • امنیت متمرکز: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های SD-WAN است که شرایط لازم برای اعمال خط‌مشی‌های امنیتی متمرکز را فراهم می‌کند. با استفاده از این قوانین امنیتی، مدیران قادر به تعریف آن در یک داشبورد واحد و اعمال به صورت یکپارچه روی شبکه و ترافیک هستند. همچنین مدیران می‌توانند متناسب با خط مشی‌های در حال تغییر از طریق یک رابط کاربری متمرکز، تغییرات لحظه‌ای را اعمال نمایند. 

مزایا و معایب SD-WAN چیست؟

در مورد نقش SD-WAN در بهبود عملکرد شبکه‌های گسترده باید گفت که این فناوری یکی از فناوری‌های نوین در پیکربندی شبکه‌ها به حساب می‌آید که امروزه سازمان‌ها و کسب‌وکارهای زیادی از آن برای طراحی شبکه استفاده می‌کنند. بدون شک این فناوری دارای مزایا و معایبی است که مدیران سازمان‌ها و کسب و کارها باید در هنگام بکارگیری آن مورد توجه قرار دارند. مهم‌ترین مزایا و معایب SD-WAN به شرح جدول زیر است:

مزایامعایب
بهبود کارایی شبکه از طریق مسیریابی هوشمند، توزیع هوشمند ترافیک و استفاده از چند اتصالنیاز به اینترنت پایدار با پهنای باند بالا به منظور اتصال شعب و مراکز به یکدیگر
افزایش امنیت از طریق رمزنگاری ترافیک، پشتیبانی از فایروال، پشتیبانی از فناوری‌های IDS/IPS به منظور شناسایی و پیشگیری از حملات امنیتیتهدیدات امنیتی مانند حملات DDoS به دلیل وابستگی به اینترنت و استفاده از آن برای برقراری ارتباط
محدودیت دسترسی به ترافیک و منابع شبکه از طریق اعمال قوانین سطح دسترسیپیچیدگی مدیریت به دلیل ارائه امکانات پیشرفته از جمله متعادل‌سازی باز و مسیریابی پویا
کاهش هزینه‌ها شبکه از طریق استفاده از اتصالات ارزان‌تر و با کیفیت‌ترزمان‌بر بودن و هزینه‌بر بودن انتقال از شبکه سنتی به SD-WAN برای سازمان‌ها در صورت نیاز به تغییرات در ساختار شبکه و تجهیزات موجود
انعطاف‌پذیری بیشتر از طریق قابلیت مدیریت مرکزی و پیکربندی مبتنی بر نرم‌افزار
بهبود تجربه کاربری از طریق بهینه‌سازی ترافیک،‌ کاهش تأخیرها، افزایش پایداری و دسترسی بهتر به برنامه‌ها و منابع شبکه
مقیاس‌پذیری بالا به واسطه افزودن و ادغام سریع اتصالات جدید و اعمال تغییرات در توپولوژی شبکه و توسعه سریع‌تر آن
برای مشاوره شبکه با کارشناسان آراد آرپانت تماس بگیرید.

موارد استفاده از SD-WAN چیست؟

در مورد اهمیت و نقش SD-WAN در شبکه‌های گسترده باید گفت که این رویکرد که امروزه مورد استقبال زیادی قرار گرفته می‌تواند در بسیاری از سازمان‌ها‌، صنایع و کسب‌وکارهای مختلف که از خدمات شبکه استفاده می‌کنند، مورد استفاده قرار بگیرد. از جمله این سازمان‌ها و کسب‌وکارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کسب و کارها و صنایع خرده‌فروشی
  • کسب و کارهای دولتی
  • کسب و کارهای حوزه خدمات مالی
  •  صنایع ساخت و تولید
  •  مراکز ارائه خدمات درمانی

یکی از اصلی‌ترین کاربردهای SD-WAN در سازمان‌ها و شرکت‌هایی است که دفاتر و شعب متعددی در کشورهای مختلف دارند؛ زیرا این سازمان‌ها می‌توانند با استفاده از این فناوری همه شعب خود را به سادگی مدیریت کنند. البته که استفاده از این فناوری محدود به سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ نبوده و کسب و کارهای کوچک‌تر نیز می‌توانند از قابلیت‌ها و ویژگی‌های این فناوری به منظور کار با انواع شبکه‌های گسترده (WAN) مانند اینترنت 5G استفاده کنند. سازمان‌ها و کسب‌وکارهای مختلف این امکان را دارند که از خدمات SD-WAN مدیریت شده استفاده کنند که در آن یک عرضه کننده سرویس‌ را پیاده‌سازی کرده و مدیریت و عیب‌یابی آن را نیز بر عهده می‌گیرد. 

جمع‌بندی

امروزه سازمان‌ها و کسب‌وکارهای مختلف برای انجام امور و ارائه خدمات مختلف نیاز به استفاده از شبکه دارند. راه‌اندازی شبکه به یک سری تجهیزات نیاز دارد؛ اما مسئله مهم این است که شبکه باید به درستی پیاده‌سازی شود تا بتواند بهترین عملکرد ممکن را ارائه دهد. روش‌ها و رویکردهای مختلفی برای پیاده‌سازی شبکه وجود دارد که از SD-WAN می‌توان به عنوان یکی از رویکردهای نوین در این حوزه اشاره کرد. در مورد نقش SD-WAN در شبکه‌های گسترده باید گفت که این رویکرد مبتنی بر نرم‌افزار بوده و به سازمان و کسب‌وکارها اجازه می‌دهد که بتوانند شعب مختلف را به صورت یکپارچه مدیریت کنند. همین ویژگی باعث شده که این رویکرد روز به روز از محبوبیت بیشتری برخوردار شود.


سوالات متداول

SD-WAN چیست؟

یک رویکرد نرم‌افزار محور در پیاده‌سازی شبکه به حساب می‌آید که به منظور اتصال شعب مختلف از یک سازمان یا کسب و کار به شبکه اصلی و مرکزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

SD-WAN چه ویژگی‌هایی دارد؟

از مهم‌ترین ویژگی‌های این رویکرد در پیاده‌سازی شبکه می‌توان به مسیریابی هوشمند،‌ مدیریت مرکزی، امنیت متمرکز و سهولت استفاده از چند اتصال در شبکه اشاره کرد.

SD-WAN برای بهبود شبکه‌های گسترده چه می‌کند؟

این رویکرد و فناوری از طریق ترکیب و توزیع ترافیک به صورت هوشمند در بین مسیرهای مختلف شرایطی را فراهم می‌کند که ارسال و دریافت بسته‌های داده با سرعت بالا و کارآمدترین شکل ممکن صورت بگیرد و از این طریق عملکرد شبکه بهبود پیدا کند. 

این مقاله را اشتراک گذاری کن: