تکنولوژی ذخیره سازی Raid چیست؟ + انواع آن

برای کسب اطلاعاتی جامع و مفید در رابطه با تکنولوژی Raid و انواع ذخیره سازی در آن، این مطلب را بخوانید.

ذخیره‌سازی داده‌ها و اطلاعات و تأمین امنیت آن‌ها یکی از مباحث مهم در دنیای امروز به حساب می‌آید. امروزه با توجه به دیجیتالی شدن بسیاری از کسب و کارها و مشاغل، حجم بالایی از اطلاعات در خصوص وضعیت مالی، مشتریان، کارکنان و غیره وجود دارد که باید نسبت به ذخیره‌سازی و همچنین تأمین امنیت آن‌ها اقدام کرد. روش‌های مختلفی برای تأمین امنیت و ذخیره‌سازی داده‌ها و اطلاعات وجود دارد که از تکنولوژی RAID می‌توان به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها نام برد که می‌تواند افزایش کارایی و امنیت اطلاعات و داده‌های مختلف را به همراه داشته باشد. در این مقاله از آراد آرپانت همراه ما باشید تا به بررسی دقیق تر این موضوع بپردازیم.

RAID چیست؟

در خصوص تکنولوژی RAID باید گفت که مخفف اصطلاح Redundant Array of Independent Disks بوده و به ایجاد یک کل واحد از مجموع چند هارددیسک به منظور ذخیره اطلاعات اشاره دارد. در واقع در صورتی که چند هارددیسک در کنار هم قرار گرفته و تکنولوژی RAID پیاده‌سازی شود، همه هارددیسک‌ها توسط سیستم عامل به عنوان یک مجموعه واحد شناخته شده و در نظر گرفته می‌شوند. 

برای تعریف راید به زبان ساده می‌توان گفت که به نوعی فناوری مجازی‌سازی ذخیره اطلاعات به حساب می‌آید. برای اینکه سیستم عامل تعداد زیادی هارددیسک را شناسایی کند،‌ باید آن‌ها را به روشی متصل کرد که به عنوان یک منبع واحد شناخته شوند. این اتصال که هم به صورت نرم‌افزاری و هم به صورت سخت‌افزاری انجام می‌شود، به نام تکنولوژی RAID شناخته می‌شود. 

در خصوص تکنولوژی RAID باید به این نکته اشاره کرد که دارای سطح‌بندی‌های متفاوتی بوده و با توجه به اینکه چه سطحی از آن در یک سیستم پیاده‌سازی می‌شود، می‌توان از مزایای آن مانند افزایش کارایی سیستم ذخیره‌سازی و امنیت اطلاعات بهره‌مند شد. از مهم‌ترین موارد کاربرد این فناوری می‌توان به استفاده در انواع وب‌سرورها، کامپیوترهای شخصی و مواردی از این قبیل اشاره کرد که نیازمند کارایی و سرعت پردازش بالا هستند. 

تکنولوژی RAID چه مزایایی دارد؟

در صورتی که نیاز به استفاده از تکنولوژی RAID در فضاهای ذخیره‌سازی اطلاعات وجود داشته باشد، استفاده از این فناوری مزایای متعددی به همراه خواهد داشت که شامل موارد زیر می‌شود: 

  • افزایش امنیت: ذخیره‌سازی داده‌ها در هارددیسک‌های متعدد باعث می‌شود که در صورت خرابی هر کدام، امکان دسترسی به اطلاعات وجود داشته باشد. 
  • افزایش کارایی: استفاده از راید باعث می‌شود که بتوان اطلاعات را به دو بخش تقسیم کرده و هر کدام را در یک هارد ذخیره کرد؛ این کار باعث می‌شود که توانایی دسترسی به داده‌ها و کارایی اطلاعات افزایش پیدا کند. 
  • افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی: با توجه به ادغام شدن دو یا چند هارددیسک در این فناوری، فضای بیشتری برای ذخیره‌سازی در اختیار قرار می‌گیرد. 

خدمات امنیت شبکه با آراد آرپانت

انواع ذخیره سازی در RAID چیست؟

همانطور که گفته شد تکنولوژی RAID به فناوری گفته می‌شود که در آن از دو هارددیسک یا بیشتر به منظور ایجاد یک منبع ذخیره‌سازی واحد استفاده می‌شود. این فناوری دارای انواع و سطح‌بندی‌های مختلفی است که برای استفاده از آن باید آگاهی کافی نسبت به این موارد داشت. انواع RAID عبارتند از:

  • RAID استاندارد
  • RAID ترکیبی
  • RAID غیر استاندارد

هر کدام از سطوح تکنولوژی RAID که در ادامه به معرفی آن‌ها پرداخته می‌شود، در سیستم عامل به عنوان جزئی از این دسته‌ها شناخته می‌شوند و بر این اساس دارای کاربردها و مزایای خاص خود هستند. به عنوان مثال می‌توان گفت که در برخی سطوح امنیت اطلاعات و داده‌ها در مقایسه با سایر سطوح بیشتر است. در ادامه با سطوح مختلف تکنولوژی RAID آشنا شده و ویژگی‌ها و مزایا و معایب هر کدام را مورد بررسی قرار می‌دهیم. 

تکنولوژی RAID 0

لقب اولین و ساده‌ترین سطح تکنولوژی RAID برازنده آن است؛ این سطح از فناوری به طور معمول بر روی سیستم عامل‌ها در دسترس قرار دارد. در صورتی یک کاربر در قسمت Disk Management در سیستم عامل، دو هارددیسک را به صورت Dynamic یا Strip به یکدیگر متصل کرده باشد در واقع از فناوری RAID استفاده کرده است. 

از انواع تکنولوژی RAID 0 می‌توان به دو حالت Stripped و Spanned اشاره کرد که در این دو حالت همه هارددیسک‌ها به صورت متوالی به یکدیگر متصل شده و هیچ هارد رزرو یا جایگزینی وجود ندارد. در این مدل از RAID شاهد سرعت بالایی هستیم و این امکان فراهم می‌شود که بتوان از مجموعه حجم تمام هارددیسک‌ها استفاده کرد. برای استفاده از این سطح باید حداقل دو عدد هارددیسک بر روی سیستم وجود داشته و در دسترس باشد. 

تکنولوژی RAID 1

در خصوص این سطح از تکنولوژی RAID باید گفت که امن‌ترین نوع در سرورها به حساب می‌آید. در این تعداد هارددیسک‌ها بر روی سیستم یا Storage باید زوج باشد؛ در واقع نیمی از هاردها در این مدل به صورت هارد آنلاین و به صورت رزرو برای نیمی دیگر از هاردها در نظر گرفته می‌شوند. در واقع در زمان استفاده از این مدل، هنگام نوشتن یک فایل بر روی هارد اصلی، یک کپی از آن به عنوان پشتیبان بر روی هارد رزرو نیز نوشته می‌شود. 

در صورت استفاده از این مدل، سرعت RAID در مقایسه با حالت معمول 50 درصد کمتر است که علت اصلی آن به انجام 2 بار عملیات نوشتن مربوط می‌شود؛ اما مهم‌ترین مزیت RAID 1 این است که در صورت از بین رفتن یک هارد به هر دلیل، یک هارد پشتیبان از آن در سیستم وجود داشته و می‌توان بدون قطعی و با کمترین مشکل از هارد رزور در سیستم استفاده کرد. از این مدل بیشتر در مراکزی که امنیت داده‌ها و اطلاعات اهمیت بالاتری در مقایسه با سرعت نوشتن آن‌ها دارد، استفاده می‌شود. همچنین از این نوع RAID می‌توان در انواع هارددیسک‌های سیستم استفاده کرد. 

تکنولوژی RAID 2

در خصوص این سطح از تکنولوژی RAID باید گفت که تکنیکی است که به منظور تصحیح خطاها از کد Hamming استفاده می‌کند. در این مدل از نواربندی در دیسک‌ها استفاده می‌شود و ECC نیز به منظور تأمین امنیت داده‌ها بکار گرفته می‌شود. این تکنولوژی امروزه به دلیل هزینه بال و همچنین دشواری اجرا منسوخ شده و در دسته رایدهای غیر استاندارد قرار می‌گیرد. 

تکنولوژی RAID 3

در این سطح از تکنولوژی RAID نیز از نواربندی اطلاعات استفاده می‌شود. در RAID 3 به منظور ذخیره اطلاعات Parity یک هارددیسک اختصاص داده می‌شود. در این مدل به منظور تشخیص خطاها می‌توان از ECC استفاده کرد. 

تکنولوژی RAID 4

در خصوص این سطح از تکنولوژی RAID باید گفت که شباهت زیادی به RAID 3 داشته و تنها تفاوت آن در نحوه به اشتراک‌گذاری داده‌ها است. در این راید که به حداقل 3 هارددیسک برای پیاده‌سازی و پیکربندی نیاز دارد، از نوارهای بزرگ استفاده می‌شود و این امکان را فراهم می‌کند که بتوان هر رکوردی را از هر درایوی خواند. این روش توزیع می‌تواند به میزان قابل توجهی عملکرد را افزایش دهد. 

تکنولوژی RAID 5

در این مدل از تکنولوژی RAID نیز به حداقل 3 هارددیسک نیاز است. در این مدل مانند RAID 1 اطلاعات به روش Mirroring ذخیره‌سازی می‌شوند. پخش شدن کد Parity در بین دیسک‌ها در این مدل منجر به افزایش کارایی شده و همچنین در صورت بروز مشکل می‌توان از آن برای بازیابی اطلاعات از دست رفته استفاده کرد. RAID 5 در مقایسه با RAID 1 از سرعت کمتری در نوشتن اطلاعات بر روی هارد برخوردار است که دلیل آن نیاز به زمان برای نوشتن اطلاعات Parity است. این مدل را می‌توان یکی از رایج‌ترین و پرکاربردترین مدل‌ها در انواع Storage دانست به طوری که درصد زیای از سیستم‌های Workstation خانگی یا اداری از این مدل برای یکپارچه کردن تعداد زیادی هارددیسک استفاده می‌کنند. 

تکنولوژی RAID 6

در خصوص این سطح از تکنولوژی RAID باید گفت که شباهت زیادی با RAID 5 داشته و تنها تفاوت موجود این است که در RAID 6 تعداد هارددیسک رزرو آفلاین، به دو عدد افزایش پیدا کرده است. این کار باعث می‌شود که ضریب امنیت داده‌ها در این مدل در مقایسه با RAID 5 بیشتر باشد. با توجه به اینکه RAID 6 از مدل‌های جدید این فناوری به حساب می‌آید، با توجه به امنیت و سرعت بالاتر در مقایسه با RAID 5 همچنان در تعداد اندکی از Storage‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

تکنولوژی RAID 10

این مدل از تکنولوژی RAID در دسته رایدهای ترکیبی قرار گرفته و در واقع ترکیب دو مدل RAID 0 و RAID 1 است. برای درک بهتر این مدل به این مثال توجه کنید. در صورتی که 6 هارددیسک در اختیار داشته باشیم در صورت استفاده از مدل RAID 10،‌ این هاردها ابتدا با هم RAID 1 شده و امنیت بالایی را برای اطلاعات تضمین می‌کنند؛ در مرحله بعد 3 هارددیسک باقیمانده باهم RAID 0 شده و تا به این شکل سرعت نوشتن اطلاعات بر روی آن‌ها افزایش پیدا کند. در خصوص RAID 10 باید به این موضوع اشاره کرد که سرعت نوشتن در این مدل در مقایسه با RAID 5 و RAID 6 کمتر است. 

تکنولوژی RAID 50

به عنوان آخرین مدل از تکنولوژی RAID باید گفت که از دسته رایدهای ترکیبی بوده و در آن از دو حالت RAID 0 و RAID 5 استفاده می‌شود. در برخی از Storageهای معمول امکان RAID 5 کردن تعداد محدودی از هارددیسک‌ها وجود دارد. RAID 50 تا حد زیادی توانسته این مشکل را برطرف کند. در این مدل، همه هارددیسک‌های موجود به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم شده و هر کدام از این قسمت‌ها به صورت RAID 5 تنظیم می‌شود. در نهایت تمام بسته‌های تنظیم شده با RAID 5 به صورت RAID 0 با هم تنظیم شده و به این صورت امکان دسترسی به تمام هاردها و حجم آن برای کاربران فراهم می‌شود. 

جمع‌بندی

حجم زیاد داده‌ها و اطلاعات مختلف در کسب و کارها و مشاغل دنیای امروز، باعث شده که استفاده از روش‌های معمول برای ذخیره‌سازی اطلاعات، هم از نظر حجم و هم از نظر امنیت پاسخگوی نیاز آن‌ها نباشد. به همین دلیل ضرورت دارد که از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر برای ذخیره‌سازی استفاده کرد. یکی از بهترین گزینه‌ها استفاده از تکنولوژی RAID است که با استفاده از آن می‌توان دو یا چند هارددیسک‌ را به روش‌های مختلف به یکدیگر متصل کرده و به این ترتیب فضای بیشتری برای ذخیره‌سازی ایجاد کرد و همچنین بتوان به صورت مؤثرتری امنیت داده‌ها و اطلاعات ذخیره‌ شده را تضمین کرد. آراد آرپانت ارائه دهنده‌ی خدمات تخصصی امنیت شبکه و پشتیبانی شبکه‌های کامپیوتری آماده‌ی خدمت رسانی به شما عزیزان است.

سوالات متداول

تکنولوژی RAID چیست؟

فناوری است که با استفاده از آن می‌توان دو یا چند هارددیسک را به یکدیگر متصل کرده و به عنوان یک مجموعه واحد ذخیره‌سازی با حجم بیشتر و امنیت بالاتر به سیستم عامل معرفی کرد. 

بهترین نوع RAID کدام است؟

انتخاب سطح و نوع RAID مورد استفاده بر اساس نیازهای Storage تعیین می‌شود. با این حال RAID 0 سریع‌ترین، RAID 1 مطمئن‌ترین و ایمن‌ترین و RAID 5 ترکیبی از سرعت و امنیت است. 

تفاوت SSD و RAID چیست؟

SSD یکی از انواع هارددیسک است که از سرعت بالایی در خواندن و نوشتن اطلاعات برخوردار است. RAID از نظر پیکربندی شباهت زیادی به SSD دارد اما کارایی و سرعت آن را ندارد. تنها مزیت RAID نسبت به SSD هزینه کمتر آن محسوب می‌شود. 

خدمات تخصصی پشتیبانی نرم افزار و سخت افزار شبکه با آراد آرپانت
این مقاله را اشتراک گذاری کن: